המרכיב החסר לדיאטה המושלמת

תסלחו לנו, אבל אנחנו רוצים לפתוח את הפוסט בשאלה קטנה: האם, בעיניכם, יש הבדל בין דיאטה ותזונה? אם תבצעו סקר קטן בסביבתכם הקרובה תגלו שרוב האנשים אינם חושבים שיש הבדל ולמעשה לא מעט מהם מחברים את שני המושגים לאחד. סוג של יצור כלאיים שמשרת את תעשיית הדיאטות והבריאות. הסיבה לכך היא ככל הנראה העיסוק המרובה בתזונה בריאה והקשר הלא טבעי בינה לבין הדיאטות השונות.

תחילה נפנה אל ההגדרות המילוניות של שני המושגים, "דיאטה" ו"תזונה", שלא מותירות ספק – אין מדובר בתאומים זהים, מקסימום אחים חורגים:

דיאטה: כל האוכל הנצרך על ידי אדם/אורגניזם.

תזונה: האוכל הנזקק לקיומו של אדם/אורגניזם.

קיימים סוגים רבים של דיאטות, שרובן מבוססות על מקרו-נוטריאנטים (חלבונים, פחמימות, סוכרים), הגבלתם או היעדרם. כל אחת מהן מוצגת כדיאטה המושלמת להורדת משקל/מניעת מחלות/חיים בריאים יותר, תוך התעלמות מוחלטת מהשוני הקיים בין כולנו והסביבה החברתית בה אנחנו נמצאים ודפוסי ההתנהגות שהיא מכתיבה לנו.

בשנים האחרונות גובר זרם המחקרים המוכיח כי רוב הדיאטות מסוג זה נועדו לכישלון. מספר הנבדקים לטווח ארוך שהעלו בחזרה את המשקל שהורידו או יותר ממנו עולה על 90 אחוז ובקהילה המדעית רווחת הדעה כי הגיע הזמן לזנוח סוגים אלו של דיאטות.

דיאטה מושלמת שמתאימה לכולם? אין חיה כזאת

דיאטה מושלמת שמתאימה לכולם? אין חיה כזאת

HEAS, זרם בפסיכולוגיה, מציע אופציה שפויה ובריאה יותר לתעשיית הדיאטות הכושלת – תעשייה שמגלגלת מיליארדי דולר כל שנה ומשקיעה סכומים אדירים בפרסום ובמחקר אוהד שיעזרו לה להישאר בתודעה ולהילחם בתוצאות המחקרים שהוזכרו לעיל – Mindful Eating (אכילה קשובה). מטרתה של שיטה זאת היא לעודד גישה חדשה – Health at Every Size (בריאות בכל גודל), תוך הבנה, קבלה והשלמה כי גוף האדם מגיע בגדלים שונים ולא רק במידה 0.

אכילה קשובה מפנה זרקור לאספקט אחר, שלאחרונה הוכח כחשוב יותר בכל הנוגע לתזונה בריאה יותר וטיפול נגד השמנה – שינוי דפוסי התנהגות. אספקט זה הוא גם הסיבה השנייה שמותירה את הוויכוח הלוהט בנוגע לדיאטות במרכז העניינים – האמונה כי התערבות בסגנון החיים של המטופלים היא דרך פעולה המועדת לכישלון.

בפועל, רק בשנה האחרונה התפרסמו ארבעה מחקרים נרחבים עם מסקנה משותפת אחת לכולם: מידת הצלחתו של שינוי תזונתי למען הורדת משקל או מניעת מחלות תלויה בעיקר במידת הציות של הנחקרים להוראות. ציות זה קשור לנכונותם לבצע שינויים בדפוסי החיים שלהם מבחינת תזונה ופעילות גופנית. מלבד השינוי התזונתי, שגם על יעילותו יש שיערערו, דיאטות המקרו-נוטריאנטים השונות נוטות להתעלם משני מרכיבים אלו.

בדיוק את זה מבקשים מקדמי "אכילה קשובה" ו"בריאות בכל גודל" לשנות, תוך תיקון דרך ההסתכלות העקומה על אוכל שהתקבעה בחברה המערבית.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s