האם אכילה קשובה היא הפתרון?

מתי בפעם אחרונה אכלתם ארוחה ובאמת נהניתם ממנה? האכילה המודרנית מתובלת לעתים קרובות מדי בשיפוטיות עצמית או חברתית, ברגשות אשם ותהיות בנוגע לבחירות שמרכיבות את התזונה שלנו. אל אלו יש להוסיף את הנטייה של אנשים רבים להתייחס לזמן האכילה כהזדמנות לעשות במקביל עוד דברים, מה שלגמרי הופך אותם לסועדים-נפקדים.

כל אלו מובילים אותנו הרחק מחוויית האכילה, מבטלים את היכולת שלנו לשלב את חושינו בפעולה פשוטה זאת ומונעים מאיתנו לחוות ולהבין לעומק את הבחירות התזונתיות שאנו עושים ואת ההשפעות שלהן עלינו.

זהו הרגע בו נכנסת לתמונה אכילה קשובה (Mindful Eating), שאת השורשים שלה אפשר למצוא בתיאוריות דתיות מהמזרח. אך אין מה לדאוג, אל תחום האוכל חלחל המסר בצורתו החילונית ומטרתו היא לגרום לאדם להפעיל את חושיו בזמן הארוחה. להריח את האוכל, להעריך את מראו וצורתו, לחוש את המרקם שלו, ליהנות מן הטעם ולהבין את התגובה שהוא מעורר בגופו.

אכילה קשובה אינה מעודדת מולטי-טאסקינג בזמן הארוחה

אכילה קשובה אינה מעודדת מולטי-טאסקינג בזמן הארוחה

התעמקות בחוויית האכילה והתמסרות לה, גם לכמה דקות במסגרת יום עמוס או רק לחלק מן הארוחה, מאפשרת לאדם להתייחס אל הבחירות התזונתיות שלו בצורה מודעת יותר. לנתח את הרגלי האכילה שלו מנקודת מבט מפוכחת ותבונתית יותר, מכאן יהיה לו קל יותר להבין את ההתנהגות שלו בנוגע לאוכל. לדוגמה, מדוע הוא פונה למגירת החטיפים באמצע היום? האם מדובר בתגובה רגשית (כעס, פחד, אכזבה) או סתם שעמום?

אכילה קשובה מפנה את הזרקור מהאיסורים הרבים שגוזרות עלינו דיאטות או קונספציות חברתיות אל התחושות הגופניות שמעוררת האכילה, המחשבות והרגשות שהיא מעוררת בנו. במהלך התקופה הקרובה נרחיב על נושא האכילה הקשובה ועל הדרך בה תוכלו לשלב אותה בחייכם.

תרגיל ראשון: הפנו תשומת לב אל האוכל שאתם אוכלים בארוחה, זהו את הטעם שלו (מלוח, מתוק, חמוץ או חריף) ושאלו את עצמכם האם לטעם זה ציפיתם והאם זהו הטעם שרציתם לאכול.

מחשבה אחת על “האם אכילה קשובה היא הפתרון?

  1. פינגבק: כיצד נפטרים מהרגלי אכילה רגשית? | שיגעון האוכל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s