6 השלבים לאימוץ אורח חיים בריא יותר

בספרה "Eat, Drink and be Mindful" מגדירה סוזאן אלברס (Susan Albers) את המצב בו רבים מאיתנו נמצאים כקרוסלת ה"למה" (עוד מקרה קלאסי של מושג שנשמע טוב יותר באנגלית…), מצב בו אנו שואלים את עצמנו שוב ושוב למה יש לנו בעיות אכילה שכאלה; למה אנחנו מתקשים להתמודד עם אוכל בעוד אחרים לא; מה גרם לנו לאכול ללא מחשבה. הפסיכולוגית האמריקנית אינה מזלזלת בחשיבותן תשובות אלו ומציאתן, אבל מדגישה כי אסור לנו להיתקע בשלב זה, שלב שעלול לגרום לנו סחרחורת. קיימות הרבה סיבות אפשריות ולרוב אין תשובה החלטית, לכן אין טעם לקחת על עצמנו משימה מתסכלת שכזאת.

מה הצעד הבא? וכיצד עושים אותו? אם זה לא הביקור הראשון שלכם אצלנו אתם בוודאי כבר יודעים את התשובה: אכילה קשובה. טעות! זאת התשובה הגדולה, אבל עוד לפני זה כל אחד מאיתנו צריך ללמוד לקבל את עצמו כפי שהוא, כמו גם לקבל את העובדה שלעולם לא יידע את התשובה המדויקת שהביאה אותו למצב הזה. קבלה היא אחד משבעת הכלים של אכילה קשובה והראשון שנעשה בו שימוש. קבלו את העובדה שאכילה היא מאבק עבורכם וכך תוכלו לעשות את הצעד הראשון לאימוץ אכילה אינטואיטיבית כדרך חיים.

שינוי תזונתי? עדיף שהסיבה מאחוריו תהיה חיים בריאים יותר ולא יופי

שינוי תזונתי? עדיף שהסיבה מאחוריו תהיה חיים בריאים יותר ולא יופי

מחקר שנערך ב-1994 ופורסם בספר "Changing for Good" מצא כי אנשים עוברים דרך שישה שלבים כשהם מנסים לערוך שינויים באורח החיים שלהם ולהפוך אותו לבריא יותר,  וזה נכון גם לגבי אכילה קשובה.

  1. אין לי בעיה: אני לא חושב שאני צריך לשנות את הרגלי האכילה שלי, אבל אנשים אחרים אומרים לי שכדאי לי
  2. יש לי בעיה, אבל אני עוד לא מוכן להשתנות: אני חושב לשנות חלק מההרגלים הרעים שלי, אבל עוד לא מוכן לכך
  3. אני מתכונן: אני עושה הכנות לקראת הכנסת שינויים בחיי (קריאת ספר או קבלת ייעוץ מאיש מקצוע)
  4. אני מבצע שינויים: אני מאמץ הרגלי אכילה חדשים (אכילה בכמויות קטנות יותר, אכילה איטית יותר עם הקשבה לגוף תוך כדי ואכילה של אוכל בריא יותר)
  5. השתנתי לתמיד: הכנסתי את השינויים הנחוצים באורח החיים שלי ואני מתרגל באופן קבוע אכילה קשובה (בכלל אינה דורשת מאמץ)
  6. חזרתי אל סורי: שבתי אל חלק מהרגלי האכילה הרעים שלי, אבל אני עובד על חזרה אל המוטב

כל אחד מהשלבים בעל חשיבות רבה להשגת המטרה של הכנסת שינוי התנהגותי אל דרך האכילה שלנו, אבל ככל שנתקדם בתהליך נבין כי השלב השישי או אחד החשובים בהם. אכילה קשובה, כמו שכתבתנו פה מספר פעמים, אינה כוללת שיפוטיות (במיוחד עצמית). עלינו להיות מוכנים לנפילות ולהתמודדות איתן, זהו חלק בלתי נפרד מהתהליך. יש לראות בהן אתגר ולא כישלון, הזדמנות לחדש את ההתחייבות שלנו לעצמנו לחיות בריא יותר. הרי כל הצלחה באתגר כזה גורמת להרגשה טובה, וזה כל מה שצריך בחיים.

מחשבה אחת על “6 השלבים לאימוץ אורח חיים בריא יותר

  1. פינגבק: כיצד מבצעים בחירות תזונתיות נכונות בסופרמרקט? | שיגעון האוכל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s