כיצד מבצעים בחירות תזונתיות נכונות בסופרמרקט?

במבט ראשון, נראית כותרת ספרה של פרופ' מריון נסטל (Marion Nestle) כהיפוך מוחלט לכל מה שאנחנו פה בשיגעון האוכל מאמינים בו – "What to EAT". שאנחנו, או מישהו אחר, נגיד לכם מה לאכול?! ממש לא. הרי כל הרעיון בבסיסה של אכילה קשובה הוא מודעות לבחירות התזונתיות שלנו, לא פעולה עיוורת אחר שורה של הוראות.

בפועל, מדובר בספר עב כרס שמטרתו לעזור לצרכנים לנווט בסופרמרקטים, להבחין בין "אוכל רע" ל"אוכל טוב" ולהתמודד עם מכונות השיווק הדורסניות של תעשיות המזון והבריאות. נסטל לוקחת אותנו לסיור מאיר עיניים, יד ביד, דרך הזירה המרכזית בה אנחנו רוכשים את המזון שלנו. באתר הרשמי שלה הוא מוצג כ"ספר שיעזור לכם לבצע בחירות תזונתיות נבונות . הסופרמרקטים של היום הם 'גראונד זירו' עבור תעשיית המזון, מקום בו ענקי תעשיית המזון מתחרים על כוח הקנייה שלכם תוך מחשבה על רווחים ולא על בריאות או תזונה".

ביקור בסופרמרקט יכול להיות מבלבל מאוד

ביקור בסופרמרקט יכול להיות מבלבל מאוד

נסטל שואלת ועונה על השאלה "מיהן התעשיות שמרוויחות מהאכילה המוגזמת שמאפיינת את העולם המערבי ומהבלבול סביר אוכל בריא?". התשובה מטרידה במיוחד, שכן תעשיות המזון, התרופות והביטוח קופצות ישר. הגענו למצב שיש לנו פשוט יותר מדי אוכל – הצריכה הקלורית לאדם ביום נעה סביב 3,500 קלוריות, על אף שהצורך האמיתי הוא כ-2,000 בלבד. מישהו צריך לצרוך את האוכל הזה ותפקידו של השיווק האגרסיבי הוא לדאוג שאנחנו נהיה אלה שעושים זאת.

נסטל מונה מספר מהשיטות הנהוגות כדי לגרום לנו לאכול יותר, הרבה יותר, ממה שאנחנו צריכים:

  1. נוחות: ככל שיהיה קל לקחת איתנו ולאכול בדרך, כך נאכל יותר
  2. נוכחות בכל מקום: ככל שהאוכל יהיה זמין ביותר מקומות, כך נאכל יותר
  3. קרבה: ככל שהאוכל יהיה קרוב יותר אלינו, כך נאכל יותר
  4. תדירות: ככל שנאכל יותר פעמים במהלך היום, כך נאכל יותר
  5. גיוון: ככל שהיו יותר סוגי אוכל זמינים, כך נאכל יותר (אפקט הבופה)
  6. מנות גדולות יותר: ככל שיניחו בפנינו יותר אוכל, כך נאכל יותר
  7. מחירים נמוכים: ככל שהמזון יהיה זול יותר, כך נאכל יותר

לנסטל אין שום כוונה להחזיר אותנו לימינו כציידים-לקטים, להכריח אותנו לעבוד קשה עבור האוכל שלנו וכך לאכול פחות ממנו. כל רצונה הוא לגרום לנו לחשוב בצורה מודעת יותר על הבחירות התזונתיות שאנו מבצעים בכל ביקור וביקור בסופרמרקט. את המסר שלה היא מתמצתת בפשטות: "ביצוע בחירות תזונתיות נכונות יותר אינו כל כך מסובך – כל שעליכם לעשות הוא לאכול פחות, לבצע יותר פעילות גופנית, לאכול הרבה פירות וירקות ולא לצרוך יותר מדי ג'אנק פוד". גם נסטל עצמה יודעת שלא קל ליישם את המסר הפשוט הזה, לכן היא מתריעה שקודם כל עלינו לזהות את הדרכים הנסתרות בהן פועלת תעשיית המזון כדי לגרום לנו לעשות בדיוק ההפך.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s