כיצד נפטרים מהרגלי אכילה רגשית?

אחד האתגרים הראשונים, והחשובים ביותר, שניצבים בפני מי שמעוניין לאכול בצורה קשובה הוא להפריד בין הצרכים הגופניים והצרכים המנטליים שלו בנוגע לאוכל. אכילה קשובה מלמדת אותנו לשים לב להבדלים בין שני סוגים אלו של אכילה בעזרת שורה של תרגילים, זהו צעד ראשון ומשמעותי בדרך להגשמת המטרה – חיים בריאים יותר מבחינה גופנית ונפשית. בספרה "Eating with Fierce kndness" מציעה סאשה לורינג (Sasha Loring) מספר דרכי התמודדות, זוהי אחת מהן.

תפקידו הבסיסי של המזון לא השתנה לאורך כל ההיסטוריה, ממנו גם קיבל את שמו, שכן הוא מזין את גופנו ומסייע לנו להתקיים. כשאדם מקיים מערכת יחסים בריאה עם אוכל זוהי המטרה העיקרית שלשמה הוא צורך מזון, כל האחרות (בידור, הקלה רגשית) תופסות תפקיד משני או לא קיימות בכלל. הוא יכול להפיק הנאה מאוכל, או לעיתים אף להשתמש בו כאמצעי לשחרור לחץ, אך לרוב אין מדובר בדפוס התנהגותי קבוע. הוא אינו מגיע לחוסר איזון בו האוכל הופך לדרך היחידה בה הוא נהנה, כלי ההתמודדות שלו עם מצבים נפשיים לא נעימים או הבסיס לקשרים החברתיים שלו. לרוב מי שאוכל בריא יעשה זאת תוך שהוא שם לב לתזונה שלו ובזמן שהוא צורך אותה.

אין מדובר בחוקיות נוקשה, הרי זהו אינו בסיסה של האכילה הקשובה. מותר לסטות מהדרך מדי פעם, רק יש לשים לב שאנחנו לא חוזרים להרגלינו הרעים מפעם. גם אם זה קורה, אפשר למצוא פתרונות ודרכי התמודדות כדי לסגל לעצמנו דרך חיים בריאה יותר בכל הנוגע להרגלי האכילה שלנו (הכנת חטיפים בריאים כמו ירקות מבעוד מועד לשעות מועדות לקושי, הבאת אוכל מוכן מהבית לעבודה במקום לסעוד בחוץ יום אחרי יום). מי שיילך בדרך זאת ישיג שליטה על הבחירות התזונתיות שלו לאורך חלקים נרחבים יותר של היום, יהיה מודע להן ולהשלכותיהן. ככל שתהיו מודעים יותר ותתכננו מראש, קיים סיכוי גבוה יותר שתכינו ותאכלו מה שאתם אוהבים.

אכילה רגשית. הרגל שעדיף להשתלט עליו

אכילה רגשית. הרגל שעדיף להשתלט עליו

מנגד, ניצבים כל אותם רגשות לא נעימים (לחץ, פחד, חרדה, אכזבה) שבדרך כלל דוחפים אותו להתמודד עימם בעזרת אוכל. גם שעמום יכול להיכנס לאותה קטגוריה. מלבד עלייה אפשרית במשקל, יש לסוג אכילה זה גם השפעות רפואיות ופסיכולוגיות נוספות שעלולות לסכן אותנו. עלינו לזהות רגעי חולשה אלו ולמצוא להם תחלופות שאינן קשורות באוכל. צירפנו תרגיל שיעזור בדרך אל המטרה:

זהו מה אתם עושים ומדוע: רבות מהסיבות למעשים שלנו שוכנות מתחת לפני השטח, עלינו לזהות אותן ואת הקשר ביניהן על מנת שנוכל לפרק אותו. נתחו מה הוביל אתכם לאותם הרגלי אכילה לא בריאים, תהיו מודעים יותר לתהליך וכך תוכלו למצוא לו פתרון או לשנות אותו. על מנת לעשות זאת בואו נעשה ניסוי, שמטרתו לעקוב אחרי כמות הפעמים בהן אכלתם למרות שלא הייתם רעבים ואת הסיבות לכך. העתיקו את רשימת הסיבות המצורפת, קחו אותה איתכם לאורך שלושה ימים וסמנו X ליד הסיבה המתאימה בכל פעם שאתם אוכלים.

מדוע אני אוכל?

  • להתמודד עם לחץ
  • אני משועמם או כדרך לבדר את עצמי
  • אני כועס על עצמי או על מישהו אחר
  • אני מרגיש מדוכא, עצוב או בודד
  • האוכל נמצא בקרבתי
  • אני חש רצון עז לאכול מזון מסוים
  • אני מחפש נחמה
  • אני מקשר בין אוכל לבין מה שאני עושה (צפייה בטלוויזיה, עבודה מול המחשב וכד')
  • פחד להיות רעב בשעה מאוחרת יותר
  • אני רואה אוכל שאני אוהב
  • אני עייף וצריך אנרגיה
  • אני נמצא באירוע חברתי וכולם סביבי אוכלים
  • זוהי הדרך שלי לתגמל את עצמי
  • הדרך שלי לחגוג
  • אני מכין אוכל לאחרים
  • אני מרגיש מחויב לאכול ולא מבין למה
  • כתגובה לרעב

מחשבה אחת על “כיצד נפטרים מהרגלי אכילה רגשית?

  1. פינגבק: 5 סיבות להרגלי אכילה לקויים | שיגעון האוכל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s