התבוננות גופנית: די לביקורת הפנימית

החברה המודרנית יכולה להיות מאוד ביקורתית ועובדה זאת יוצרת שורה של בעיות שאנחנו נאלצים להתמודד עימן: בריונות בקרב ילדים ובני נוער, דימויי גוף בעייתיים, דיכאונות ועוד. ביקורתיות זאת משפיעה על תזונה של אנשים רבים, כששני מצבי הקיצון הבולטים הם הרעבה עצמית ואכילת יתר. עד עתה עסקנו באלמנטים הקשורים ישירות לחוויית האכילה שמרכיבים את גישת האכילה הקשובה, אחרי שתרגלנו ויישמנו אותם הגיע הזמן לנסות את הצעד הבא: בחינה והסתכלות קשובה על גופנו.

לעיתים הביקורתיות הרבה של החברה מקרינה עלינו והופכת אותנו למבקרים הקשים ביותר של עצמנו, מה שמוביל אכלנים לא קשובים לקבור ולהחביא את הרגלי האכילה שלהם, להפוך אותם לסוד. כשהרגלי אכילה הופכים לחלק מפעולות שאנו לא מודעים אלינו, אין לנו שליטה עליהן. אנשים רבים מקפיצים את רגלם בעצבנות בסיטואציות מלחיצות, מבלי לשים לכך לב. אם יעירו עליהם על זה הם יפסיקו, או לפחות יהיו מודעים לכך. כך עלינו לעשות עם הרגלי האכילה הבלתי נשלטים ומודעים שלנו, להעיר את תשומת לבנו אליהם ואל השפעותיהם עלינו.

תרגול של מדיטציה וחיבור מחדש אל הגוף אפשר לעשות בכל מקום, לא רק מול הים

תרגול של מדיטציה וחיבור מחדש אל הגוף אפשר לעשות בכל מקום, לא רק מול הים

הפסיכולוגית סוזאן אלברס מסמנת עבורנו את התחנה הסופית של תהליך ההתבוננות אליו נכנסו: לבחון את החוויה שלנו מרחוק, כך נוכל להימנע מהשיפוטיות העצמית ומה שהיא גורמת לנו – כל הרעש הפנימי גורם לנו לאבד את הרגע ואת היכולת לבחון אותו כמו שצריך. מדובר פה בעצם בהעברת הפוקוס מהמחשבות שלנו אל הגוף שלנו, אל ההשפעות של מעשינו עליו. אלברס מציעה מספר שיטות להתבוננות גופנית:

  • התמקדות בגוף: תרגיל מדיטציה קצר (אתם קובעים את האורך), שמבקש מכם להתנתק מהמחשבות ולהתמקד בחלק גוף אחד ולהתקדם ממנו לחלקים אחרים (מהראש למטה או הפוך, מהידיים פנימה). לנסות ולהבין מה הגוף שלכם מרגיש, איזה תחושות אתם חווים. עצמו עיניים אם אתם מרגישים צורך, התנתקו מהסחות הדעת שמסביב.

מטרת התרגיל היא לגרום לכם להתחבר יותר אל הגוף ומה שעובר עליו, תוך התנתקות מקצב המחשבות שמציף אותנו כל הזמן. כמו שכבר הסברנו בעבר, כשתהיו מרוכזים יותר באכילה תוכלו לקבל החלטות תזונתיות טובות יותר עבורכם ועבור הגוף שלכם. בפעם הבאה שתיתקלו בהתקף אכילה, חזרו על התרגיל ונסו להבין מה גורם להתקף הבלתי נשלט ונסו להחזיר לעצמכם את השליטה. נסו לתרגל מספר פעמים ביום, במצבים שונים.

המטרה העיקרית של אכילה קשובה היא להחזיר את החיבור שלכם אל הגוף לתפקוד מלא, להבין שלכל החלטה שלכם יש השפעה עליו ולכן אסור לנו לקבל החלטות בפזיזות או מבלי לחשוב עליהן כלל. חג הפועלים הוא זמן מצוין להשתחרר מכבלי השיפוטיות והביקורתיות שאנחנו מכילים על עצמנו, נצלו את ההזדמנות וקחו חזרה בעלות על חייכם.

מחשבה אחת על “התבוננות גופנית: די לביקורת הפנימית

  1. פינגבק: תזונה מותאמת אישית: העתיד כבר כאן? | שיגעון האוכל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s