האם פחמימות הן האויב האמיתי?

לאורך השנים מתקיים בעולם התזונה והדיאטה מעין ריטואל, סוג של ריקוד מורכב בהשתתפותם של גורמים רבים. הצעד הראשון הוא בחירת נבל, איוש דמות הרשע האולטימטיבי. פעם זה שומן, לפעמים זה חלב ובהזדמנות אחרת פחמימות. ההמשך משפיע על כל שאר המשתתפים ובעיקר על התזונה שלנו, שכן בעקבות הרצון להימנע מהנבל עוברות ההמלצות הרפואיות בנוגע לתזונה שלנו מתיחת פנים.

אחד מריקודים אלו הוביל אותנו לדיאטה עשירה בפחמימות, מתוך רצון לבנות תזונה דלת שומן ולהימנע ממחלות לב, כלי דם ומחלות כרוניות שונות. מאז שנות ה-2000 יש דגש רב יותר לגבי סוג הפחמימות שעלינו לצרוך והמלצות כוללות יותר דגנים מלאים, ירקות, פירות וקטניות (מזונות עשירים בסיבים). אחת הבעיות שנוצרה בעקבות המעבר לתזונה עשירה בפחמימות הוא הניגוד בין הגידול בכמות האנרגיה שאנחנו צורכים לבין האנרגיה שאנחנו מוציאים בשל אורח חיים פחות פעיל. יש החוששים שניגוד זה הוא שנמצא בבסיסה של מגפת ההשמנה והעליה במספר חולי הסוכרת בעולם.

פחמימות, מכל מיני סוגים

פחמימות, מכל מיני סוגים

זוהי כנראה הסיבה, יחד עם תוצאות מחקריות מעודדות, שגופים בריאותיים ממליצים על דיאטה דלת פחמימות עבור מי שמבקש או צריך לרדת במשקל. העתיד, כמו שסיפרנו בפוסט הקודם שלנו, יכלול תזונה מותאמת אישית. פרופ' זמיר הלפרן, שמשתתף בפרויקט הקשור לנושא במכון ויצמן, מסביר כי למעשה כל אחד יצרוך את כמות הפחמימות המתאימות לו ולפי ההרכב המתאים לו.

עד אז, כיצד אנחנו יכולים לשפר ולשנות את הרכב הפחמימות בתזונה שלנו? לבחור את המזונות המתאימים לנו? הדיאטנית תמר קורנף ממרכז גסטרומד, מומחית לתזונה בהפרעות תפקודיות של מערכת העיכול, מציעה כמה טיפים מועילים:

  1. ישנה חשיבות לסוגי הדגנים שאנו צורכים ולא רק לכמות שלהם או לחלק שהם מהווים מהתזונה שלנו. כדאי שלפחות מחצית מכמות הפחמימות שאנחנו צורכים במהלך היום תגיע מדגנים מלאים, שעשירים בסיבים תזונתיים (לדוגמה: לחם מלא, לחם שיפון, אורז מלא, פסטה מקמח מלא).
  2. המלצות תזונתיות עברו שינוי לאורך השנים, בעיקר בדרך שמציגים אותן – מגלגל המזונות דרך פירמידת המזון והיום להצגה בצורה של "הצלחת שלי". כיום מומלץ שדגנים יתפסו נפח של כ-30% מהצלחת שלנו, לדוגמה בארוחה עיקרית: 1/3 צלחת אורז מלא, 1/4 צלחת מנת חלבון (דג/עוף/הודו), 1/3 צלחת ירקות ופרי קטן (נקטרינה קטנה או אפרסק קטן או שני משמשים).
  3. הכי חשוב, ללא קשר לסוג הדיאטה בו תבחרו (דלת שומן/פחמימות, צמחונית/טבעונית), הוא להתאים אותה לרצון וליכולת שלכם לשמור עליה לאורך זמן. רק בחירה מושכלת ומתאימה תסייע לכם לבצע בצורה מוצלחת שינויים באורח חייכם.

2 מחשבות על “האם פחמימות הן האויב האמיתי?

  1. פינגבק: מוצרי חלב באמת תורמים לרמת הסידן בגוף? | שיגעון האוכל

  2. פינגבק: שומן רווי: כמה הוא באמת מזיק? | שיגעון האוכל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s