מהי מנטליות של דיאטה? ולמה לא טוב להרעיב את עצמנו?

שמעתם על דיאטת 5:2? בזמן האחרון אנחנו שומעים עליה יותר ויותר, היא כל כך מצליחה שאפילו קיימים ברשת מתכונים מיוחדים על מנת לעזור למנסים אותה להתמודד עם חוקיה הנוקשים עד גיחוך. מה היא בעצם אומרת? בצורה פשוטה מאוד, הדיאטה מתירה לכם לאכול מה שאתם רוצים במשך חמישה ימים מהשבוע ובשניים הנותרים (לא ברצף) מרעיבה אתכם (600 קלוריות יומיות לגברים ו-500 קלוריות לנשים).

זהו בסך הכול עוד ניסיון להטמיע בנו מנטליות של דיאטות, שנועדה מראש לכישלון. עוד פתרון 'קסם', שגם אם יעבוד בטווח הקצר ויוביל לירידה במשקל, ככל הנראה יגרור תוצאות קצת פחות חיוביות בטווח הארוך. סאשה לורינג מדברת על המנטליות הזאת באחד מספריה, בו היא מתארת כיצד הדיאטה הופכת את האוכל לאויב שלנו, למרכיב אסור בחיינו והצלחה וכישלון נמדדים רק בעזרת המספרים שמראה המשקל.

לורינג, שפועלת למען אימוץ אכילה קשובה כדרך חיים אצל מטופליה, מאירה את ההתעלמות הפושעת של עולם הדיאטות מצרכי הגוף ומהסימנים שהוא מספק לנו. למעשה, דיאטה, כל דיאטה שלרוב מגיעה עם שלל חוקים נוקשים במיוחד, מתעלמת מהכוח הגדול שנמצא בתוכנו. במקום לעודד את עצמנו לערוך שינוי מחשבתי ולאחר מכן גם התנהגותי, כזה שיחולל שינוי ארוך טווח באורך החיים , אנו נוטים להתמקד בירידה משקל.

ירידת משקל היא תוצאה, לא המטרה

ירידת משקל היא תוצאה, לא המטרה

אם כן במה כן עלינו להתמקד? לורינג מאמינה כי עלינו להסתכל על ירידה במשקל כתוצאה ולא כמטרה. אם ננהל אורח חיים קשוב יותר ובריא יותר זה ככל הנראה גם יוביל לירידה במשקל, כמו גם לתחושה כללית טובה יותר. כפי שכבר כתבתנו כאן, רק שינוי בדרך ההתנהגות שלנו, שיבוא מתוך הבנה של הסיבות להתנהגות זאת, יוביל לתהליך שיישא פירות לאורך זמן. במקום להתמקד בהגעה למשקל מסוים, עלינו לנסות ולנהל אורח חיים בריא וקשוב יותר לגוף ולתחושותיו.

איך יודעים אם יש לי מנטליות של דיאטה?

  • אני נוטה להרעיב את עצמי, לוותר במכוון על ארוחות ולהתעלם מסימני רעב של הגוף
  • אני מפסיק/ה לאכול גם כשאני עדיין רעב/ה
  • אני מצפה לירידה מהירה במשקל
  • אני מתאמן יתר על המידה כדרך פיצוי על אכילת יתר (מה שמוביל לפציעות או חוסר התמדה)
  • אני רואה באוכל את מקור ההנאה/נחמה העיקרי שלי
  • אני מחביא/ה אוכל, אוכל/ת בהסתר או מרגיש/ה מרמה כשאני אוכל/ת דברים שאני אוהב/ת
  • עובר/ת ממצב של מניעת אוכל מעצמי לאכילת יתר

בפוסט הבא שלנו נציע לכם תרגילים וטיפים שיעזרו לכם להיפטר ממנטליות הדיאטה, בדרך לניהול אורח חיים בריא

3 מחשבות על “מהי מנטליות של דיאטה? ולמה לא טוב להרעיב את עצמנו?

  1. אמיר

    לא מסכים עם הנקודה החמישית בסוף – ”אני רואה באוכל את מקור ההנאה/נחמה העיקרי שלי“. לדעתי, אדם יכול להיות פוּדי וגיק של אוכל, לשאוב הנאה ונחמה מהאוכל, הכל במידה, ועדיין לאכול מאוזן ובלי ”מנטליות של דיאטה“. מעבר לכך, כל מילה בסלע.

  2. פינגבק: הבלבול שיוצרת תעשיית הדיאטות | שיגעון האוכל

  3. פינגבק: 5 סיבות להרגלי אכילה לקויים | שיגעון האוכל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s